NUTS - NTNU Test Satellite, a Norwegian CubeSat Project

Airbag, elektronikk, og chassis

Written by: EiT '12 Gruppe 6
Published: 07.03.12

Vi har fått tak i airbag, loddet sammen og programmert elektronikken og startet på chassiset til fartøyet vårt.

Vi har hatt stor fremgang de siste par ukene. Vi har blant annet fått tak i en airbag, med delvis ukjent opphav.

2012-02-29_15-16-33_hdr



Forrige uke ble vi ferdig med mesteparten av elektronikken og programmeringa. Her er et bilde av oppsettet vi bruker for å programmere.

2012-02-29_15-14-46_hdr


Det grønne kortet er en Atmel STK600. Denne er koblet til PCen via USB. Mikrokontrolleren er koblet til STKen over ISP.

Oppgaven til elektronikken er relativt simpel. Mikrokontrolleren vil hele tiden "polle" ultralydsensoren for avstanden ned til bakken. Når avstanden er under en viss grense, foreløpig satt til 50cm, så skrur den på en transistor. Denne sørger for at airbagen får 12volt fra batteriet og da skal det forhåpentligvis smelle. Deretter vil farkosten lande silkemykt.

Det er ihvertfall idéen. Hvis airbagen smeller av litt for tidlig eller for sent, blir det i det minste artig å se på.

Her er et skjermbilde av programmeringa.

avrstudio-screenshot


Vi har også fått startet på selve chassiset til farkosten. Her er en prototype-skisse,

2012-02-22_15-00-15_hdr


og starten på arbeidet.

2012-03-07_10-52-01_hdr

2012-03-07_10-51-34_hdr